Lokalhistorisk Arkiv for Augustenborg og omegn
Slotsallé 10, 6440 Augustenborg
Tlf.: 74471808
Kommunearkiv
Akivavalierne sorteres i følgende afdelinger:
2) Augustenborg flække (1920 - 1970 (incl. Ketting kommune fra l.April 1966))
3) Asserballe sognekommune (1920 - 1967)
4) Ketting sognekommune (1920 - 1966)
5) Notmark sognekommune (1920 1967)
6) Asserballe - Notmark sognekommune (1967 - 1970)
7) Augustenborg kommune (efter 1. April 1970)
Bemærkninger: Under den tyske administration fra 1864 til 1920 var der i de tre landsogne
(Asserballe -Notmark og Ketting) flere kommmuner (gemeinde), der stort set svarede til de
bestående ejerlav.
l 1966 blev Ketting kommune sammenlagt med Augustenborg kommune.
I 1967 blev Asserballe og Notmark kommuner sammenlagt til Asserballe - Notmark kommune.
I 1970 blev Asserballe - Notmark kommune og Augustenborg kommune sammenlagt til den
nuværende Augustenborg kommune.
De tre sidste sammenlægninger havde virkning fra den l . April i det pågældende år.
Der findes muligvis intet materiale fra alle disse tidsafsnit, men det kunne jo komme med
tiden, hvorfor der allerede nu bør tages højde for det.
Indenfor hver af disse syv afdelinger indsættes arkivalierne efter følgende orden:
I. Personsager:
Her tænkes der alene på sager vedrørende personer, der har haft med offentlige hverv at
gøre, og kun arkivalier, der omhandler disse hverv. Det berører således ikke arkivets
øvrige personsager, der fortsat arkiveres under egen afdeling.
Det omfatter således: Sogne- og byrådsmedlemmer, Medlemmer af kommunale udvalg, kommisioner
og nævn og lignende Kommunalt ansatte og som nævnt: kun arkivalier, som omhandler kommunale
hverv og virksomhed.
Valg til sogneråd og byråd (og evt. til amtsråd) medtages også under personsager, selvom
valg i sig selv nærmere må betegnes somen sag (emne), men valg omhandler i høj grad personer
(stillere,anbefalere, kandidater og valgte medlemmer), så det vil være merenaturligt at søge
oplysninger herom under personsager.
Folketællinger, adressebøger, telefonbøger og lignende kunne også placeres i denne afdeling,
men disse er ligesom kirkebøger mere relevante i forbindelse med slægtsforskning, og bør
derfor fortsat placeres i gæsterummene i forbindelse med selvbetjening.
II. Steder (Topografi: Byer, Bebyggelser, Boliger m.v.):
Denne afdeling bør omfatte alt, hvad arkivet rummer af topografi, d.v.s egnsbeskrivelse:
"Beskrivelse af en geografisk lokalitet i enkeltheder såsom terræn, geologi, bebyggelse,
befolkning, økonomi mm. Tillige fremstilling af topografiske kort." (fra Lademanns Leksikon).
Herunder placeres alle arkivalier vedr. f. eksempel:
Byer
bebyggelser
boliger
sommerhuse
byplanlægning
byggevedtægter
etc. havne
gader veje stier
vandløb søer og
damme broer
dæmninger
o. s. v.
Arkivalier, der giver oplysninger om de nævnte områder, er med til at give et geografisk og
fysisk billede af vor kommune, og bør derfor være samlet eet sted.
Pladshensyn kan måske umuliggøre dette, og derfor kan arkivalier vedrørende f eks. privatejede
bygninger (ejendomshistorie) samles i en anden afdeling, men kommunale bygninger bør bevares i
denne afdeling II
III. Sager: (det, der i arkivets gældende jargon omtales som "Sagligt" - kunne også benævnes
som "Emner"
Her anbringes alt, som foregår i kommunalt regi, som ikke hører hjemme i en af de fornævnte
afdelinger I og II.
Der følger her en ikke udtømmende liste over eksempler:
Dagsordener til byråds- eller udvalgsmøder
Referater, omtaler, udklip fra disse møder
Budgetter
Årsregnskaber, -beretninger
Planlægning på det sociale og sundhedsmæssige område
Planlægning på fritids- og det kulterelle område
(Skoleplanlægning findes i det særlige skolearkiv)
Analyser, undersøgelse og. lign. på forskellige områder
"Kommuneavisen"
Anden information til borgerne
Borgerinitiativer på det kommunale område
(f.eks.underskriftsindsamlinger o. lign.)
Forvaltningsforhold
Skatteforhold
Erhvervsforhold (Herunder arkivalier fra de enkelte virksomheder)
Se "Arkivar" for flere oplysninger.
|